Món Esport
Fiat Freemont Cross: La maquinària s’afina
  • CA

L’aliança signada pels italians de Fiat i els americans de Chrysler va començar a donar fruits quan els llatins van decidir portar el Dodge Journey al vell continent rebatejant-lo de Freemont i modificant-li direcció, suspensió i frens perquè el producte s’adaptés als gustos dels conductors d’aquí. Des d’aleshores, el monovolum més gran dels torinesos ha anat guanyant penetració entre les famílies nombroses que busquen un espai interior generós i alguns comercials que han de menester una eina per la feina i l’esbarjo amb els de casa, cada cap de setmana. La versió que avui us presentem afegeix al seu generós espai interior una estètica més agressiva i la possibilitat de millorar motricitat, si optem per la versió amb tracció total.

El Fiat Freemont Cross es posiciona en el llindar més alt de la gamma gràcies al seu complet equipament i el seu atractiu acabat. Hereta el mateix cognom que la versió 4×4 del Panda però el reconeixerem abans per la seva estètica que no pas pel rendiment mecànic. Estrena para-xocs, passos de roda laterals i barres longitudinals al sostre. Duu unes originals defenses cromades al morro i porta les cobertes dels fars antiboira i l’engraellat pintats en negre. El departament de disseny dels italians també ha enfosquit els marcs interiors dels fars davanters i li hi ha col·locat unes noves llandes d’aliatge lleuger de 19 polzades, també negres. Ni pneumàtics mixtos, ni baixos amb escuts protectors per protegir-nos de les pedres, ni bloc de diferencial central electrònic per bloquejar els eixos. El Freemont Cross de Fiat confia la seva motricitat a un sistema de tracció integral activa dels anomenats ‘on demand’. Dels que treballen a partir d’una centraleta, sense intervenció del conductor. L’electrònica s’encarrega de detectar quan una de les rodes perd adherència i d’enviar la força a la roda que correspongui, per assegurar una major tracció i seguretat. En condicions normals, el Freemont Cross es comporta com una tracció davantera per a preservar els consums i la tracció total només s’activa si circulem entre 40 i 100 km/h. Homologa mitjanes de 7,3 litres als 100 km en el cicle mixt i d’uns 8/ 8,5 litres/100 en itineraris combinats d’autopista i camins amb bon paviment.

El Fiat Freemont Croos és un cotxe gran. Com el Journey, fa 4.85 m. de llargària i reserva 1.72m en alçada. L’habitacle garanteix espai per a fins a set ocupants i encara reserva vint-i-cinc compartiments d’emmagatzematge addicionals, per als objectes de butxaca. L’interior està configurat en tres fileres de seients regulables longitudinalment, en posició 2 3 2. La tercera, amb molt bona accessibilitat. L’obertura de les portes arriba pràcticament fins als 90° i això afavoreix les maniobres de la gent gran i la manipulació de cadiretes infantils. Les places es poden fer anar desapareixent fins arribar a obtenir una superfície de càrrega pràcticament plana que va des dels 145 litres (amb les set places) fins als 1.500 litres amb totes les del darrere abatudes. L’habitacle és molt funcional i segur. Porta set coixins de seguretat, ESP amb assistent d’arrencada en pendent i sistema electrònic de mitigació del gronxament de la carrosseria. A l’interior, l’entapissat de pell amb costures de color pissarra ens dóna la benvinguda. Els seients davanters, duen reglatge elèctric, el climatitzador pot treballar en tres zones independents i de sistema d’arrencada sense clau i d’un equip de so amb sis altaveus Alpine. Els acabats color Graphite del quadre de comandaments i la consola central li’n milloren l’atmosfera. L’equipament inclou navegador amb pantalla tàctil de 8,4 polzades capaç de reproduir el DVD i les imatges que li arriben de la càmera de visió posterior, molt útil en els estacionaments. També porta mans lliures Bluetooth, control de velocitat de creuer i retrovisors exteriors plegables.

Es comercialitza amb les mateixes mecàniques dièsel de dos litres del Freemont convencional. Parlem dels MultiJet de segona generació amb potències de 140 i 170 CV. La variant més modesta es pot demanar únicament amb tracció a l’eix davanter i està associada a una caixa manual de 6 relacions. La versió més potent pot admetre la mateixa configuració anterior o bé el sistema de tracció total, que sempre va associat a una caixa automàtica de 6 velocitats, amb convertidor de parell. El vessant americà el posa un giny de gasolina 3.6 V6 de 276 CV, automàtic i també amb tracció integral que possiblement tindrà un nivell de vendes molt testimonial.

Fitxa Tècnica
Motor: Davanter longitudinal. 4 cil, en línia. 2.360 c.c. Dièsel Injecc. directa, 170 CV
Tracció: Davantera/Total
Canvi: Aut. 6 vel. amb convertidor de parell
Frens: Discs/discs
Direcció: assistida
Vel màx: 183 Km/h
Accel. 0 a 100 Km/h: 13,3
Consum mitjà: 9,6 litres

PREU: 31.700 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa