És nou i s’hi veu. La nova generació de Citroën C4 Picasso arriba carregada de novetats. No té rès a veure amb el Xsara Picasso que va trencar motlles l’any 2000 ni tampoc amb el monovolum del C4 que el va substituir set anys després. S’inspira en el Concept Tubik que va presentar-se a Frankfut l’any passat sota la denominació Technoespace. Fa servir al davant pilars molt fins i munta una de les llunes més generoses del mercat ( de 5,70 metres quadrats) per aconseguir una visibilitat magnífica i molta lluminositat interior. Les finestres laterals están ben dimensionades i els muntants posteriors semblen haver desaparegut sota els trets estètics d’un model que resulta inconfusible. Carregat de modernor i tecnologia aplicada.

Al primer cop d’ull ens quedem amb la finesa dels fars davanters, amb la fesonomia de la cua, més baixa del que és habitual, i en les proporcions. El nou C4 Picasso és una mica més curt i baix que el seu antecessor per bé que conserva l’amplada. Fa 4,43 metres de llarg, 1,83 d’ample i 1,61 d’alt però presenta una particularitat important que només descobrirem amb una anàlisi més detallada: incrementa la distància entre els eixos (2,78 metres) i rebaixa el centre de gravetat per incidir favorablement en el comportament dinàmic i el coeficient de penetració, que ara és 0,71 (Cx).

El Picasso que avui testem fa servir la nova plataforma que els francesos han batejat amb les inicials “EMP2” (Efficient Modular Platform 2). L’elecció permet reduïr costos de producció i uns 70 quilos de pes.

Les bones sensacions es mantenen a l’interior. L’habitacle, presidit per un generós davantal centrat, te capacitat per a set places distribuïdes en les tres fileres de seients individuals. La palanca del frè de mà desapareix i el mecanisme – elèctric- es desactiva automàticament quan iniciem la marxa. Duu volant amb les funcions integrades i compta amb regulació d’alçada i profunditat per a la columna de direcció. Les informacions s’interpreten bé fins i tot amb el sol de cara i hi ha moltes possibilitats de configuració i un bon reguitzell de guanteres. El C4 Grand Picasso ofereix seients davanters amb massatge incorporat (en el Pack Lounge), navegador, llantes d’aliatge d’entre 16 i 18 polzades , i sobretot, un complet sistema d’infoentreteniment tant per les places davanteres com per a les posteriors. El «Plug and Play» està pensat pels que seuen al darrera. Compta amb 2 pantalles de 7 polzades integrades en els reposacaps davanters i permet connectar un o dos reproductors portàtils externs, i fins i tot, consoles de jocs. Distribueix el sò mitjançant cascos d’àudio sense cables, es gestiona tot des d’una platina central i duu sistema de recàrrega simultània. Qualsevol dels passatgers pot regular la climatització a voluntat a través de sengles display’s i els seients de les dues últimes fileres es poden plegar o inclinar amb una sola mà, un únic gest i la força d’un nen de mitjana edat. D’aquesta manera, amb una simple operació, podrem transformar aquest loft familiar en una superfíe completament plana on enquevir objectes de més de dos metres de llargada.

Espai, confort i modularitat segueixen essent prioritaris i el maleter, que en condicions normals reserva 537 litres per a l’equipatge pot convertir-se en un contenidor de més d 630 sense plegar cap seient si desplacem la darrera fila. És un volum significativament més gran que el disponible en un Renault Scenic o en un Ford C-MAX. La nostra unitat de premsa, a més, comptava amb l’opcional sistema elèctric d’obertura de la porta del maleter a distància, que facilita encara més les maniobres de càrrega.Una extensíssima cartera d’extres ens permetrà configurar el nostre Picasso com un vehicle de categoria superior.

En l’oferta dièsel, la versió més eficient aconsegueix mitajnes de 3,8 litres cada cent quilòmetres, amb unes emissions de 98 g / km de CO2. Parlem del Hdi de 90 CV , una versió millorada de la transmissió pilotada (sense pedal d’embragatge) fruit de l’associació tecnològica entre Citroën i Peugeot. Compta amb sistema Star&Stop d’engegada i parada automàtiques a l’igual que la versió de 115 CV que se sitúa immediatament per sobre i que presenta uns registres de 4 litres/100Km i 105 g / km de CO 2 amb el canvi ETG de 6 velocitats.

Nosaltres hem tingut ocasió de probar el dièsel més potent, l’Hdi de 150 CV que ha aconseguit la fita de reduir les seves emissions utilitzant un mòdul de reducció catalítica per complir amb la nova normativa Euro VI. Declara 110 g / km de CO 2 , porta canvi seqüencial i presenta una empenta contant.

Els enginyers del Picasso han instal.lat en el seu interior set airbags i han fet servir compostos de poliamida, més resistents i lleugers, per reforçar l’estructura d’un habitacle amb deformació programada en cas de xoc. Munta els ja habituals ABS i ESP i fins a quatre ancoratges Isofix per a col.locar cadiretes infantils amb les màximes garanties.

Fitxa tècnica:

Motor: Davanter. 1997 c.c. 4 cilin. en línia. 150 CV . Gasòil
Tracció: Davantera.
Canvi: manual de 6 vel.
Direcció: Assis.
Frens: Discs vent/ discs.
Vel. màx: 210 Km/h.
Accel. 0 a 100 Km/h: 9,8 s.
Consum mitjà: 4,9 l.

PREU: 27.640 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari