El nou Citroën C1 és un cotxe pensat per a la ciutat que comparteix plataforma amb el Peugeot 108 i l’Aygo de Toyota. L’aliança d’aquestes tres empreses els ha permès compartir xasís i mecàniques i, de pas, optimitzar recursos. Per diferenciar aquesta “bessonada”, doncs, ens haurem de fixar en aspectes de caràcter estètic i d’equipament i en la política de preus de cadascú. A banda d’això, el model japonès es ven només amb un únic motor d’un litre i el Peugeot, dades en mà, gasta de l’ordre de mig litre més.

El model francès que avui ens ocupa escurça mesures en relació al seu antecessor i canvia per complet el seu aspecte. Ara presumeix d’un estil més depurat i modern. Aporta més càrrega tecnològica, guanya en confort i arriba amb un llistat de possibles personalitzacions que gairebé fa fredat! Citroën l’ha homologat per a quatre passatgers tot i que només fa 3,47 metres de llarg per 1,62 d’ample. Com el Peugeot, es ven amb carrosseria de tres o cinc portes amb la particularitat que el client també pot optar a una variant descapotable “Airscape” que duu una lona corredissa d’accionament elèctric per poder deixar el sostre amb una obertura de 80 per 76 centímetres. Orientat cap a un públic jove amant de les darreres tendències en moda, amb alguna concessió pel gust femení, el més petit dels Citroën actualment al mercat pot convertir-se en objecte de desig dels conductors novells, d’aquells que simplement busquen un utilitari “de moda” o el segon cotxe familiar amb el qual afrontar els trajectes urbans del dia a dia.

Elegant i molt ben resolt des del punt de vista estètic, opta per línies sòbries i arrodonides, a mig camí entre la “cosa” retro i el modernisme. El diferenciarem del seu homòleg francès si ens fixem en els cromats horitzontals de l’engraellat frontal, que reprodueixen en gran el símbol del fabricant, a l’estil dels últims C4 Picasso. Munta dos nous i generosos fars rodons sobre un morro dividit en estadis a imatge i semblança del Nissan Juke. La secció superior es reserva als llums de posició i els intermitents mentre que el sistema diürn d’il·luminació LED passa al costat, en posició vertical, a banda i banda del para-xocs. Al darrera, porta pilots quadrats amb tecnologia 3D, una franja horitzontal arranada a la tapa del maleter i una porta completament negre per emmarcar la finestra.

Presenta una distància entre els eixos de 2,34 metres, cosa que confirma que som davant d’un auto verament petit. La feina s’ha arrodonit amb un bon treball d’aprimament que han permès deixar la tara del C1 en 840 quilos, 35 menys que el seu antecessor. Mesures i pes confirmen la nostra sorpresa quan ens posem a analitzat l’habitabilitat del cotxe. Els passatgers davanters viatgen sense estretors perfectament acomodats en sengles seients amb els recolza-caps integrats. Els reglatges pel conductor son complets per bé que la columna de direcció només pot adaptar-se en alçada. El velocímetre presideix la posada en escena, l’ambientació és força acolorida i la distància fins al sostre és correcte si no depassem el metre 85. Una pantalla tàctil de 7 polzades situada al mig del quadre de comandaments, permet associar el nostre smartphone amb els comandaments del cotxe. Si el nostre aparell es compatible, l’anomenat Mirror Screen descarrega una aplicació que ens deixa connectats al port USB del vehicle. El més compromès d’aquest habitacle és la reserva d’espai al darrera, on les finestres s’accionen amb el mecanisme de compàs. El maleter declara oficialment 196 litres però, a la pràctica serveix per a transportar la compra del día o un parell de maletes tipus “trolley”. La safata que cobreix l’equipatge s’ha substituït per una altra solidària a la porta per facilitar les operacions de càrrega i descàrrega. Si sacrifiquem les dues places posteriors podrem ampliar la seva capacitat abatent els respatllers de forma total o asimètrica però fins i tot amb aquesta maniobra la superfície dóna pel què dóna!

El nou C1 s’ofereix exclusivament amb dos motors tricilíndrics de gasolina: un 1.0 VTi de 69 CV i un 1.2 PureTech de 82 CV. No hi ha cap versió dièsel. La d’accés, de 998 cm3, genera 68 CV i pot equipar caixa de canvis manual de 5 velocitats o una automàtica (ETG5) d’embragatge pilotat amb el mateix nombre de marxes. Nosaltres hem dut el topall de gamma associat al nivell d’acabat Shine, el més complet de la família. Un motor que sorprèn pel seu nivell de prestacions, que mou el cotxe amb franca desinvoltura i que es recupera tan bé com accelera (arriba als 100 km/h en 10,8 segons). No porta sistema Stop & Start i amb tot manté mitjanes per sota dels sis litres en conducció mixte i l’únic que demana millora és el treball d’insonorització interior. La rumorositat general és un pèl elevada i el nivell de vibracions, acusat. En canvi la direcció és una delícia. Arriba assistida elèctricament, fa 2,6 voltes entre topalls i té un tacte agradabilíssim.

A nivell d’equipament, Citroën ofereix en opció una càmera d’ajut a l’aparcament marxa enrere i un sistema d’accés i arrencada per botó, que prescindeix de la clau, sensor de llums, climatitzador automàtic, entapissats en pell i seients calefactables. De sèrie porta el mecanisme d’ajut a l’arrencada en pendent “Hill Assist”, que reté el vehicle durant dos segons per poder engranar millor la marxa.


A favor:

– Estètica moderna i mesures urbanes
– Bons acabats
– Mecàniques tricilíndrica anticrisi


En contra:

– Poca cura pel detall
– Maleter escàs
– Aïllament acústic i rumorositat

Fitxa Tècnica:

Motor: davanter. Trans. 3 cil. en línia 1.200 cc. 12 vàlvules. gasolina
Canvi: manual 5 vel.
Tracció: davantera
Direcció: assistida elèctrica
Frens: discs /tambors ABS
Velocitat màxima: 170 Km/h
Consum mitjà: 4,3 litres/100 Km

PREU: 13.150 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari