El sector de vehicles comercials compta des d’ara amb una nova alternativa ecològica per als negocis de petit volum: el Citroën Berlingo Electric, que es fabrica a Vigo, a partir de la mateixa planta motriu del Citroën C-Zero i el Peugeot iOn. Es diferencia de la versió tèrmica només perquè afegeix una segona presa d’alimentació al costat dret, al davant, just després del pas de roda i per alguns elements exteriors de decoració. En relació a la seva mobilitat us direm que pot aparcar gratuïtament a les zones d’estacionament regulat de les ciutats més importants del país, circular lliurament en les àrees d’accés restringit i accedir als punts de càrrega públics en condicions francament avantatjoses i, molts cops, sense pagar!

El motor que impulsa aquesta furgoneta s’ha desenvolupat en col·laboració amb Mitsubishi. Ofereix una potència de 60 CV (44 kW) i un parell-motor de 200 Nm des del mateix moment d’iniciar la marxa. La caixa de canvis que porta és d’una única relació. La supressió d’aquest element fa desaparèixer el pedal de l’esquerra i que el terra de la furgoneta quedi completament pla i sense entrebancs ni palanques. La generosa amplada del cotxe fa que l’espai disponible per als ocupants de la cabina sigui ampli i amb una bona accessibilitat. Si per fora les diferències són mínimes, a l’interior l’únic element nou és, precisament, el selector del canvi, que s’ha substituït per una rodeta. A través d’ella podrem escollir la posició P d’estacionament, la marxa endavant o la marxa enrere. Com passa a la versió convencional, els comandaments estan ben situats i les informacions que proporciona el panell són suficients. És inútil que busquem equipament de luxe ni cap estri d’infoentreteniment. Els francesos han eliminat el més superflu i tot allò que pugui augmentar la despesa energètica de les bateries. El Berlingo Electric només porta automatismes pels vidres, sistema de climatització, direcció assistida i uns bons seients. Més confortables que no pas envolcallants. Les versions més equipades també ofereixen ajuda a la sortida en pendent, associada al sistema de control d’estabilitat ESP.

Es ven en dues versions de carrosseria, sempre amb carrosseria completament “tapada” però amb la possibilitat de demanar la cabina amb seient de tres places. La normal fa 4,38 metres i la llarga, 4,63. La capacitat de càrrega i el pes màxim permès es mantenen respecte a la versió amb motor tèrmic, fins 4,1 metres cúbics i 640 quilos de càrrega útil. Els que es dediquen a la paqueteria o han de traslladar petits objectes disposaran d’un compartiment ampli i de formes molt quadrades. Els passos de roda pràcticament no es noten i l’accessibilitat està al mateix nivell gràcies a la gran obertura de les portes posteriors i al fet de disposar-ne d’una altra de lateral pel costat del passatger, molt útil per treballar en carrers o garatges estrets. Amb la Berlingo Elèctric podrem transportar fins a 695 kg en una càrrega d’un volum pròxim als 3.700 litres.

La mecànica elèctrica (67 CV / 49 kw) que amaga sota el capó davanter genera prou energia com per moure amb desenvoltura el vehicle. Accelera amb prou agilitat si pitgem amb contundència el peu dret i arriba a les velocitats màximes legals en poc temps, però convé no abusar reiteradament d’aquesta capacitat si no volem reduir dràsticament l’autonomia. Especialment quan viatgem a plena càrrega o afrontem ports de muntanya. Els primers quilòmetres han de ser de familiarització per adaptar-nos al frè-motor que actúa amb franca immediatesa quan aixequem el peu de l’accelerador. L’informe tècnic explica que en un pendent del 7,5%, amb el cotxe llançat per sobre dels 110 km/h, la retenció que genera aquest sistema de recuperació d’energia actuarà de tal manera que gairebé l’aturarà. El conductor també pot millorar l’eficiència de la seva conducció si fa cas dels indicadors de consum i gestiona correctament la climatització, que també és elèctrica.

El remanent d’energia s’emmagatzema en dos packs de bateries de 22,5 kWh., situades quasi arran del terra, en el buit que queda després d’haver prescindit del tub d’escapament i el dipòsit de combustible. Per carrera la Berlingo Elèctric podem optar per dos sistemes : El ràpid es fa a través a través de la mateixa boca de repostatge de la versió amb motor tèrmic, però per fer-la servir cal que l’usuari disposi d’una instal•lació trifàsica, de més intensitat. Si la tenim o trobem podrem recuperar fins al el 80% de capacitat de les bateries en només mitja hora. El sistema convencional, amb endoll dels de tota la vida, de corrent monofàsica multiplicarà el temps de l’operació. A nosaltres ens ha costat unes 8 hores arribar a la càrrega total i el més aconsellable és fer aquesta operació durant la nit, quan les tarifes son més avantatjoses.

Els càlculs del fabricant anuncien autonomies de 170 km amb un cost energètic de 3,7 € o el què és el mateix, desplaçaments setmanals de l’ordre de 700 km. invertint uns 65 euros mensuals, amortització del vehicle a banda…L’enorme diferencial de preu respecte dels models convencionals qüestiona molt més la seva rendibilitat a curt termini per molt que ens estalviem els canvis d’oli periòdics, la substitució dels filtres anti-partícules i eventuals reparacions de poca entitat. L’única garantia que tenim son els 5 anys o 50.000 km que ens dona el fabricant per les bateries. I està clar que, en aquest tipus d’autos, les xifres poden alterar-se fàcilment en funció del nostre estil de conducció, el pes que transportem i el tipus d’itinerari dels nostre recorregut.

A favor:

– Espai de càrrega.
– Facilitat d’ús.
– Silenci de rodadura i respecte mediambiental.

En contra:

– Preu prohibitiu.
– Garantia limitada de les bateries.
– Autonomia variable.

FITXA TÈCNICA

Motor: Davanter elèctric 49 kw/67 CV
Canvi: Automàtic 1 vel. endavant/endarrere
Direcció: assistida elèctrica
Frens: Discs /tambors
Vel. Màx: 110 Km/h
Accel. 0-100Km/h: 18,7s.

PREU: 29.904 euros



Nou comentari