El frontal és el que més canvia. Els fars del model contemporani es resitúen per poder mantenir un contacte directe amb el marc de la doble graella ovoide, redimensionada. Els para-xocs també creixen i allotgen noves entrades d’aire per a la refrigeració i uns antiboires més grans. Darrere, els fars posteriors en els extrems de la saga tenen la forma en T típica de l’X3 però amb els diodes llumínics amb tecnologia LED que varíen la intensitat en funció de la frenada per advertir millor als altres vehicles.

Les formes de la carrosseria expressen agilitat i fermesa. La nostra unitat de prova venia equipada amb l’acabat xLine, que costa 2.491 euros. Els bombats passos de roda, les llandes (que poden demanar-se en diferents mesures i dissenys), la incorporació dels intermitents laterals en els retrovisors i el nervi que perfila i resegueix les manetes de les portes, completen els canvis del cotxe a nivell estètic.

El nou Sports Activity Vehicle dels alemanys es munta a la planta que BMW te a Spartanburg, a l’estat nord-americà de Carolina del Sud, a l’igual que el BMW X4, l’X5 i el futur X7. Triant i remenant toparem amb productes més econòmics, més voluminosos i més radicals, però pocs amb la polivalència d’ús i riquesa d’equipament del nou l’X3. No hi ha pràcticament al mercat cap altre SUV del segment “prèmium” que gasti tan poc i proporcioni el nivell de satisfació d’aquest bavarès. Ostenta el luxe i el confort de les berlines del segment més alt, les seves aptituts dinàmiques poden transformar-lo en l’esportiu somniat i, ocasionalment, quan ens vagui, encara podrem afrontar alguna petita aventura de cap de setmana pista enllà.

A l’interior del cotxe hi trobem noves insercions decoratives i un davantal pintat en negre brillant. Prou alt i ample, al darrera hi podrem allotjar perfectament a tres adults. Pel què fa a la resta, només observem canvis d’equipament. El més destacable dels quals és el head-up display que projecta, en color, una part de la instrumentació i les ordres del navegador sobre el vidre davanter. Altres novetats son l’automatisme pel canvi de llums curtes a llargues, l’avisador de canvi involuntari de carril (sense correcció de volant), el regulador actiu de velocitat amb “Stop & Go”/EcoPro en circulació urbana i l’assistent d’aparcament. Tots els elements queden endreçats i al seu lloc, els materials són de qualitat indiscutible i l’ergonomia s’imposa. Els seients reposen en una posició més arranada i no hi ha cap impediment per a trobar la posició ideal. L’equipament pot arribar a ser quasi indefinit sempre que estiguem disposats a abonar la tarifa corresponen. A nosaltres ens ha agradat el tamany de la pantalla central i la rodeta de l’iDrive que permet configurar el navegador, les funcions d’àudio, el telèfon, l’ordinador de viatge, etc. En canvi la guantera d’aquest auto és quasi testimonial.

Munta pneumàtics de baixa resistència a la rodadura i una direcció electromecànica que només consumeix energia quan girem. El nou X3 reserva 550 litres al maleter (ampliables a 1600 si pleguem la filera del darrera) i incorpora un nou alternador que recarrega la bateria preferentment en les fases de desacceleració. Però on es distancia més de la competència és en l’oferta mecànic que ara incorpora motors que van des dels 150 als 313 CV. D’una banda amb quatre propulsors dièsel i però també amb tres de gasolina, tots disponibles amb tracció total xDrive de sèrie menys el de gasoil s18d, amb tracció posterior i associat a una caixa manual de sis velocitats. Aquesta versió es la d’accés a la gamma X3, amb 150 CV i un consum de 4,7 l / 100 km. Per sobre queda xDrive20d de 190 CV que substitueix el de 184. Homologa un consum de 5,4 l / 100 km, gairebé un litre menys que l’anterior associat al canvi a la caixa automàtic de vuit velocitats. Els altres dos són propulsors de tres litres i sis cilindres en línia de 258 i 313 CV, xDrive30d i XDrive35d, respectivament.

En gasolina es pot escollir entre un 2.0 de 184 o 245 CV o bé l’ xDrive28i- de 306 CV. Totes les motoritzacions estan associades a una caixa de canvis automàtica de vuit velocitats en les seves modalitats xDrive, essent aquesta opcional en els dos dièsel menys potents, que munten de sèrie la mateixa caixa manual de sis marxes de l’xDrive20i.

El sistema de tracció total X-Drive patentat per la casa és un mecanisme sense bloqueig mecànic de diferencials associat a un DSC (control de tracció i estabilitat) que actua anticipant-se quan una de les quatre rodes llisca. El mecanisme compensa aquesta pèrdua i corregeix les hipotètiques inèrcies de trajectòria. També porta el ja popularitzat control de velocitat de descens (HDC) i el “Dinamic Drive” per modificar el reglatge mecànic del vehicle. El mode “Eco” vetlla per una gestió el més eficient possible. La posició intermitja endureix l’esmorteïment i incentiva l’immediatesa de la resposta. I el mode Sport radicalitza tots els paràmetres. Fa que la resposta de l’accelerador multipliqui la immediatesa, la direcció guanyi amb esportivitat i precisió i la suspensió agafi fermesa.

A favor:

– Qualitat de fabricació i tecnologia aplicada
– Estètica contundent
– Relació prestacions/consum

En contra:
– Preu bàsic
– Tacte del canvi manual
– Política d’opcions

FITXA TÈCNICA:

Motor: Davanter. 4 cilindres en línia. Injecc- directa common-rail. Turbo i Intercooler 1995 c.c 150 CV dièsel.
Canvi : Manual 6 vel.
Tracció: Posterior
Direcció: assistida
Frens: discs vent/discs
Velocitat màxima: 195 Km/h
Acceleració 0-100 km/h: 9,5 segons
Consum mitjà: 5,1 litres

PREU: 39.100 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari