Aconseguir mantenir l’essència de la marca no ha estat fàcil. Han fet falta sis anys, una inversió de tres mil milions d’euros i un nodrit grup d’enginyers dedicats en cos i ànima al projecte. Però el revolucionari BMW i3 ja és una realitat. Es ven en els concessionaris de la casa i nosaltres l’hem pogut portar.

Elèctric, exclusiu, tecnològic però, sobre tot, sostenible i econòmic en el dia a dia. Avui us presentem un dels models més revolucionaris del mercat. El primer elèctric de BMW ha estat dissenyat amb unes proporcions i presentació inèdites fins ara en el segment dels petits compactes. És un cotxe de quatre places sense pilar central sorprenentment dinàmic que es mou sense fer soroll ni contaminar.

La nineta dels ulls dels de Munic s’ha creat a partir d’un full blanc i de criteris estrictes de mobilitat urbana, estil i tecnologia. Mantenir l’essència de la marca en aquest projecte no ha estat fàcil. Hi ha hagut feina durant sis anys i s’han invertit tres mil milions d’euros en dissenyar un xassís d’alumini embolcallat en una vistosa carrosseria de fibra de carboni i plàstic reforçat (CRFP), que no passa mai desapercebuda. Més alt i estret del què estem acostumats, fa quatre metres i es mou amb una franca lleugeresa en qualsevol escenari. Es presenta com un cotxe perfecte per circular per les grans ciutats. L’estètica i el pes (1195 kg amb l’equipament complet de bateries de io-liti) són els seus grans aliats. Els clients empedreïts acostumats a l’ergonomia de la marca hauran de fer “un reset” quan s’acomodin a l’interior. L’habitacle de l’i3 –preparat per acollir a quatre adults- manté els inèdits criteris del projecte. La lleugeresa impera i poques coses recorden la resta de la gamma BMW. Ni els primers Mini van impactar-nos tant.! La disposició i els acabats canvien. Els plàstics i el cuir deixen pas ara als materials ecològics. Alguns dels panells de les portes, per exemple, s’han construït a partir de matèries primeres reciclables amb un resultat que sorprèn quan a posada en escena i sentit pràctic. L’ambientació interior també és de nova factura. Però el més insòlit és la postura al volant i l’accés a l’habitacle, que es fa fàcilment a través de quatre portes, les del darrera d’obertura inversa. Els seients sorprenen també. Són extremadament prims i molt més confortables del què aparenten. La porta del darrera inclou el cinturó de la plaça precedent i la posició general és força elevada, a l’estil d’un tot terreny, cosa que afavoreix la visibilitat. Darrera el volant s’ha ubicat una petita pantalla i on habitualment s’hi col·loca la clau de contacte ara hi trobem un petit comandament satèl·lit per poder seleccionar els modes del canvi ( P, D, R o N.), automàtic. Els comandaments analògics han estat desterrats i el panell central desapareix. El protagonisme se l’emporta una enorme pantalla capaç de destil·lar tota la informació necessària. La claredat dels elements és norma i tot es veu bé a excepció feta del mesurador de despesa energètica que, tot i treballar en temps real, contrasta poc, A nosaltres ens ha costat d’interpretar visualment en quin moment hem deixat de practicar una conducció “ECO”. Compta, això sí, amb un potent sistema de navegació i un programari molt desenvolupat. Amb l’app pertinent, totes les dades de consum, eficiència, historial de conducció, estat del vehicle en temps real i camí més curt te’l portes de casa al telèfon i pots passar aquestes dades al cotxe de manera automàtica.

La mecànica que impulsa aquest cotxe lliura una potència de 170 CV (125 kW) i un parell motor de 250 Nm. La seva autonomia varia molt depenent de l’ús que se li doni i al grau d’immediatesa que li exigim. Els tècnics de la casa asseguren que en un ús normal és capaç de recórrer entre 130 i 160 km. L’i3 presenta dos modes d’estalvi d’energia: l’ECO PRO i l’ECO PRO . En ambdós casos el sistema gestiona tant els elements de confort com en la potència mateixa. Però per aquells que encara no confien prou en la seva habilitat de guiatge o dubten de si hi ha prou punts de recàrrega pel món, el cotxe pot equipar opcionalment el que a BMW denominen “Range Estendre” Es tracta, bàsicament, d’un petit motor bicilíndric de 650 cc i 34 CV -procedent de la línia de producció de motos- que s’activa automàticament en funció de les necessitats del sistema. S’ocupa exclusivament de generar electricitat i recarregar les bateries fins a incrementar l’autonomia uns 100 km més però en cap cas pot arribar a empènyer-lo directament.

Un cop en marxa sorprèn el silenci de rodatge, la capacitat d’acceleració del model i el tacte del pedal dret. L’accelerador arriba associat a un sistema de retenció del motor que serveix per a recuperar energia. Tecnològicament ja va muntar-se al BMW Sèrie 1 ActiveE i, a la pràctica fa que, en el moment que aixeques el peu dret, no només deixen d’empènyer les rodes posteriors motrius sinó que notes com el vehicle frena progressivament. La maniobra es fa tant evident que activa també el llum de fre. Nosaltres ens hi hem adaptat en uns pocs quilòmetres i aplaudim fermament la decisió. I encara més enllà d’aquest recurs el què si que us podem assegurar és que pitjant a fons l’accelerador l’i3 desferma els 170 CV emmagatzemats sense cap mena de contemplació. En aquest supòsit, els 250 Nm de parell-motor apareixen de forma instantània i les rodes del darrere et catapulten cap endavant de manera contundent i sense cap mena de fressa. Per arribar als 60 km / h fan falta només 3,7 segons i amb el doble de temps situarem el nou elèctric de BMW per sobre dels 100. Per preservar autonomies i respectar els límits establers la casa ha considerat oportú limitar-lo a 150 km / h.

El flamant elèctric de BMW destaca de manera especial a l’hora de maniobrar. És l’urbanita perfecte perquè presenta un angle de gir envejable. Gira completament sobre sí mateix en menys de 10 metres i dues voltes i mitja de volant. I a l’hora d’estacionar sempre tindrem la col·laboració dels sistemes d’ajut electrònic pertinents. Al final del dia o quan hàgim esgotat les bateries haurem de passar per l’endoll. En un de càrrega ràpida (que obliga a contractar més potència però que subministra el mateix fabricant) recuperarem el 80% de l’energia en només 30 minuts. Amb un endoll domèstic convencional (com e de la rentadora de casa) la recàrrega completa necessita vuit hores.

L’i3 es comercialitza en tres acabats possibles : Atelier, Loft i Lodge & Suite. La proposta elèctric dels de Munic costa 35.000 euros però la marca també el matricula pagat a terminis amb una quota de 399 euros mensuals, una entrada de 7.854 euros i liquidant, al final, 17.900 euros més. Ambdues fórmules inclouen el cost de les bateries, garantides durant 100 mil quilòmetres o vuit anys d’antiguitat. La casa preveu que passats tres anys puguis substituir l’i3 per un de nou, tornar-lo a la concessió o quedar-te’l definitivament en propietat. Per part nostre ara només cal “posar-nos les piles” i fer el mateix que Amsterdam que té instal·lats 700 punts de càrrega distribuïts al carrer i en aparcaments públics.

A favor:
-Llaminer en estètica i tacte.
-Novedós en tots els sentits
-Tecnologia aplicada

En contra:
-Autonomia i recàrrega ràpida amb endoll específic
-Capacitat del maleter
-Tarifa diferenciadora

FITXA TÈCNICA:
Motor : Elèctric 170 CV (125 KW) Tracció Posterior.
Canvi: Automàtic amb dos modes de gestió.
Frens: Discs vent/discs vent.
Vel. Màx: 150 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h: 6,2 s.

PREU: 35.000 euros.

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari