Els fabricants generalistes s’esforcen per oferir cada cop més productes dignes de rivalitzar amb models ‘premium’, però continuen havent-hi les marques que despunten per nom, imatge i qualitat. Pressupost a banda, els clients que busquin un vehicle familiar amb remanent tecnològic, acabats de qualitat i tots els elements de seguretat que s’espera en un auto de classe, haurien de considerar seriosament la possibilitat de quedar-se alguna de les versions del Sèrie 3 Touring de BMW. La proposta dels alemanys creix en mesures respecte de la berlina tot i mantenir els trets bàsics identitaris de la casa. Preserva la modernitat en les formes i resulta actual. S’acosta al Sèrie 5 perquè allarga la carrosseria quasi deu centímetres i un xic també la distància entre els eixos. Presenta uns fars més personals que li actualitzen la fisonomia. Les barres longitudinals del sostre i les llandes de 18 polzades (que també poden ser de 19) li aporten un plus de solidesa molt ben reblada, a la cua, per uns grups òptics sobredimensionats i més visibles Els bavaresos comercialitzen aquest Touring en quatre nivells d’acabat: Sport, Luxury, Modern i l’esportiu “M”.

L’habitacle destaca per lluminositat. Hi ha molta superfície de vidre i la silueta de les finestres laterals ha estat personalitzada. La presentació és més aviat sòbria, clarament alemanya i amb una botoneria senzilla però intuïtiva en el dia a dia. Les esferes del pannell combinen els indicadors analògics amb dues petites pantalles electròniques amb informació complementària. El minimalisme s’imposa en el davantal però aquest punt de sobrietat convenç. Els materials son de qualitat i els ajustaments, perfectes. El conductor comparteix protagonisme amb bona part dels elements direccionals cap a ell. El volant multi funció, l’equip d’àudio i el climatitzador simplifiquen funcions El comandament I-Drive que reposa a tocar de la palanca del canvi permet que, amb menys moviments, facis la mateixa feina. L’increment d’espai entre fileres és poc més que testimonial però el maleter augmenta clarament. Declara 495 litres i 1500 amb tots els seients plegats i aporta solucions interessants com la banqueta posterior partida, porta d’obertura automàtica i el vidre posterior practicable.

Sobre l’asfalt, el nostre protagonista continua essent referència en dinamisme tot i empentar pel darrere. Amb l’objectiu d’equilibrar les masses, els alemanys han col·locat la mecànica en una posició més endarrerida cosa que retrassa el conjunt i els passos de roda posteriors, en detriment de l’espai per a les cames dels qui seuen al darrere. El BMW 318d Touring declara 143 CV, però l’opcional caixa de canvis automàtica de vuit velocitats amb convertidor de parell li dóna el plus de potència imprescindible per extreure-li tot el que porta dins. Esdevé la guinda. Aconsegueix registres pràcticament calcats als de la versió manual amb la mateixa carrosseria a canvi d’una satisfacció de conducció molt superior. La immediatesa dels engranatges sorprèn tant com els 2.680 euros que costa. El familiar que hem estat portant trepitja el paviment amb menys convicció que la versió anterior però enllaça els revolts de forma precisa i sense defallir (passa de 0 a 100 km/h en només 8,9 segons). L’encertat esglaonament de les relacions, un coeficient aerodinàmic de 0,26 i el mode ECO Pro amb sistema stop/start d’estalvi de carburant li permeten aconseguir mitjanes dignes d’un utilitari. Al voltant dels 6 litres en ciutat i de poc més de 4 en carretera a velocitats legals.

La suspensió adaptativa (opcional per 1.304 euros) serà molt indicada pels puristes exigents. El sistema manual de gestió del cotxe emmascara una mica aquest fet perquè quan el posem en marxa activa sempre el mode Confort. Però si mai intensifiquem l’exigència, sempre tindrem l’opció de connectar fàcilment el mode Sport o Sport per guanyar immediatesa en la direcció i més permissivitat en els controls electrònics. Per tot plegat hem de reconèixer que amb aquest model BMW ha creat un vehicle realment equilibrat i eficient. La nostra unitat de premsa duia ESP, i un interessant reguitzell de “set up’s” configurables des del comandament Driving per adaptar gestió, consums i confort a voluntat. El 318 Touring compta amb tot el necessari en matèria de seguretat i, pagant a banda també control de velocitat amb radar, sensors d’angle mort al retrovisor, avisadors de canvi involuntari de carril, sistema de frenada d’emergència, etc. Per menys de 30.000 euros, BMW ens ofereix un 318d Essential Edition amb navegador, xenó, sensors d’aparcament i llandes de 17 polzades.

A favor:
*Acabats de qualitat
*Confort i capacitat interior
*Consums reduïts i autonomia

En contra:
*Preu elevat
*Comportament menys passional
*Massa opcions factura a banda

FITXA TÈCNICA:
Motor: 1.995 cm³ 4 cil. en línia “Common Rail” 143 CV. Dièsel
Tracció: Posterior
Canvi: Automàtic de 8 vel.
Pes: 1.555 kg.
Vel. màx: 210 km/h
Accel. de 0 a 100 km/h: 8,9 segons
Consum mixt: 4,7 l/100 km
Capacitat del maleter: 495 litros

PREU: 38.190 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Més notícies

Nou comentari