De tots els segments d’automòbils existents al mercat, avui per avui, el del SUV és un dels pocs que experimenta un creixement clar i sostingut en el temps. L’acrònim dels Sport Utility Vehicle amb què els anglesos van batejar aquestes eines és el fruït de la combinació d’alguns dels elements inclosos en els tot terreny amb d’altres aspectes característics dels turismes. I aquesta fórmula que va a començar a guanyar adeptes cap allò dels anys 80 s’ha convertit en tendència en els nostres dies.

No ens costarà gaire trobar en els catàlegs de la majoria dels concessionaris cotxes d’aquest tipus però com que el sector avança i la competència és ferotge, els SUV que es venen ara cada vegada són més luxosos, estan més ben acabats i son més respectuosos i segurs. A la part més alta d’aquest hipotètic rànking haurem d’anar situant el protagonista d’aquestes pàgines. D’una banda perquè el Q3 que va aparèixer a la tardor del 2011 estrena ara segona generació però també perquè el SUV compacte dels d’Inglostadt incorpora una nodrida llista de novetats tècniques. Sotmès a un profund rentat de cara, l’objecte d’aquest article ha rebut millores en el disseny, el xassís, la gamma de motors i en la tecnologia aplicada. Està disponible en cinc motoritzacions possibles : dues de gasolina 2.0 TFSI, de 180 i 220 CV. I dues més dièsel d’idèntica cilindrada, de 150 i 184 CV. Però la gamma també estrena l’1.4 CoD Ultra de gasolina de 150 CV i situa en el llindar més alt l’exclusiu RS 2.5 TFSI, que en declara 340. Tot aquest remanent envolcallat sota una carrosseria més atractiva i dinàmica, carregada de nous materials i colors.

Noble i eficaç, el nou Q3 aglutina una pila de detalls estètics personalitzadors que, en darrer terme, reforcen l’elegància innata que ha caracteritzat sempre el model. Parlo de la filera de LED’s perfilats que actuen com a sistema d’il·luminació diürna, de la doble sortida cromada de l’escapament posterior o de les generoses i estratègiques entrades d’aire que reposen als extrems de la base d’un morro que sustenta amb solidesa les quatre anelles tradicionals de la marca. El cotxe, estrena graella. Els alemanys l’anomenen Singleframe, és tridimensional i bé reblada per un para-xocs completament redissenyat que casa a la perfecció amb els retrovisors exteriors, pintats en color diferent al de la carrosseria. Munta llandes d’aliatge lleuger de sèrie a tota la gamma i porta barres longitudinals al sostre. Els indicadors posteriors també són de nova factura però si el client vol acabar de personalitzar l’estampa externa del seu nou cotxe, els d’Audi proposen, opcionalment, un nou sistema dinàmic pels intermitents que els encén progressivament en la direcció indicada. Manté intactes les mesures (fa 4.39 metres de llarg, 1.83 d’ample i 1.59 d’alt) la distància entre eixos (2,60 metres), i el maleter de 460 litres. Però en cas de necessitat, el compartiment de càrrega pot ampliar-se fins els 1.365 litres, plegant asimètricament la segona filera de seients.

A l’interior, esferes i agulles personalitzades casen a la perfecció. No hi ha res que desentoni i la sobrietat fonamenta la presentació. Palanca de canvi i volant arriben folrats en pell i els difusors de climatització i els pedals ostenten un acabat premium que s’agraeix. Els seients, esplèndids quan a subjecció lateral i confort, ajuden a crear l’atmosfera ideal per al pilotatge. Una conducció que podem convertir en més respectuosa si mantenim activat el sistema Stop&Start d’aturada automàtica en els semàfors i retencions. L’habitacle pot acollir a cinc adults però la persona que vagi al darrera, al mig, és fàcil que es queixi una mica si mai hem d’afrontar llargs trajectes perquè el túnel central que li queda sota els peus és notablement voluminós.

L’equipament bàsic en l’acabat Ambient -el d’accés- ja inclou, de sèrie, reposabraços central amb compartiment interior per a objectes de butxaca, barres d’alumini al sostre, regulació dinàmica de l’abast dels fars, sensors de llum i pluja, control d’estabilitat i els airbags preceptius en aquest nivell de turismes. La millora d’aquesta dotació ens obligarà a passar per caixa si volem afegir, per exemple, llandes més grosses, entapissats de pell, climatitzador confort dual amb gestió independent, l’esmentat paquet d’il·luminació Full LED o el sistema d’àudio sincronitzat a la telefonia amb mans lliures i l’MP3.

La nova versió del Q3 va aparèixer al nostre mercat a primers de l’any passat, segueix fabricant-se a la planta que Seat te a Martorell i ofereix bona part de les seves versions amb sistema de tracció integral Quattro. Com ja hem dit, la gamma de motors queda articulada al voltant de tres alternatives gasolina i tres versions dièsel més eficients i un xic més potents. La casa explica que ha aconseguit rebaixar en un 17% les seves emissions de CO2. La nostra unitat de proves duia el canvi automàtic de doble embragatge S-Tronic de set velocitats : una meravella de tacte i precisió que s’adapta com un guant a les característiques del cotxe. A la pràctica, el què es nota és una reacció immediata als requeriments de l’accelerador i un traspàs pràcticament instantani de les marxes. L’Audi Drive Select que porta permet modificar certs paràmetres de conducció per afinar -encara més- el tacte del volant, la resposta de l’accelerador, el funcionament del climatitzador o fins i tot el taratge de la suspensió. Té quatre programes predefinits i un altre per personalitzar la gestió.

En general, el cotxe que avui hem testat és molt còmode i per pocs quilòmetres que facis ja es veu que ha estat pensat especialment per circular per carretera. Això es nota en la fermesa de suspensió, la posició al volant, la immediatesa de la direcció i el tipus de pneumàtics que munta, amb tan poca deriva com capacitat per practicar l’off-road. L’alçada lliure respecte del terra també ens condiciona si pensem fer moltes excursions lluny de l’asfalt i el nostre consell és que confirmem sempre que es tracta de camins poc complicats. El funcionament del TDi de dos litres que hem testat, en canvi, enamora des del primer moment i la confiança que genera el sistema motriu Quattro conviden a testar les sensacions que proporcionen els ritmes més vius. El motor empeny i guanya velocitat amb facilitat. Mou el cotxe amb franca desenvoltura en qualsevol escenari i sorprèn la capacitat de recuperació que demostra. Apte per a tots els públics, aglutina prestacions, refinament i eficiència sota una carrosseria dissenyada per acabar de reblar el clau. Llàstima del seu preu “diferenciador”!

A favor

– Prestacions i consums exemplars
– Efectivitat emblemàtica sobre paviments lliscants
– Nivell d’acabats i equipament

En contra

– Sensació d’encotillament amb tres adults al darrera
– Poca contenció en la tarifa bàsica.
– Sistema anti-punxades

FITXA TÈCNICA

Motor: Davanter trans. 4cil. en línia 1.984 c.c. injecc.dirc. common rail amb turbo/intercooler 150 CV gasòil
Tracció: Total Quattro
Canvi: Automàtic-seqüencial de 7 vel.
Prestacions: Vel. màx……..240 Km/h Acce. 0 a 100 Km/h….9,6 s.
Consum mitjà: 4,9 litres.

PREU: 36.720 euros



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa