Món Esport
Audi A4 Avant G-Tron: Consciència tranquila
  • CA

El Gas Natural Comprimit -GNC-  recupera pistonada de la mà dels alemanys. Més net que la gasolina i el dièsel (15% menys de CO2), esdevé més auster en relació als consums i fa que els vehicles que l’utilitzen adquireixin automàticament l’etiqueta ECO. Amb aquest distintiu es pot circular per ciutat fins i tot en episodis d’alta contaminació i aparcar sense restriccions a les zones d’estacionament regulat. A més, tots els d’automòbils ECO tenen un descompte del 75% en l’impost de tracció mecànica, s’estalvien l’impost de matriculació i tenen sovint descomptes en peatges i aparcaments públics. L’única diferència que hi ha entre el gas natural domèstic i el vehicular és la pressió a la qual se subministra i emmagatzema. No l’hem de confondre amb el GLP o gas liquat derivat del Petroli (butà i propà), que és més conegut i econòmic a l’hora de repostar, però que contamina més.

 

Sigui com sigui, la combinació de gasolina i GNC comporta també una major autonomia i, ara per ara, pocs problemes logístics si no fos per l’escassa nòmina de “gasineres” que hi ha a la península: 38 en conjunt, la majoria a prop de les grans ciutats.

 

Amb l’A4 Avant G-tron podrem fer fins a 500 km amb l’impuls del gas i 450 km addicionals, fent servir els 25 litres de gasolina que emmagatzema en un segon dipòsit. El quilo de GNC val uns 0,96€, de manera que omplir el dipòsit amb prou feines costa 18 €. Amb aquest gas la despesa es manté per sota dels 5 € cada 100 km. I quan s’esgota, el propulsor gasolina segueix movent el vehicle amb total normalitat disparant les mitjanes fins els 8,5 l. de gasolina /100 km.  La presa de gas natural queda a tocar de la boca del dipòsit de gasolina. I l’operació de repostar resulta tan senzilla i ràpida com la de qualsevol A4 convencional.

Audi A4 Avant G-Tron | Cedida

 

Mecànicament, el protagonista d’aquesta prova amaga el primer motor 2.0 TFSI d’Audi amb capacitat per funcionar indistintament amb GNC, amb gasolina o amb el gas sintètic que fabrica la pròpia marca alemanya. Genera uns gens menyspreables 170 CV i ofereix un parell-motor màxim de 270 Nm, a partir de 1.650 rpm. Arriba associat al canvi automàtic S tronic de set marxes d’accionament seqüencial i es comercialitza només amb tracció davantera. A nosaltres ens ha sorprès per la grata resposta que proporciona a baixes revolucions (es posa a 100 Km/h en menys de nou segons), el funcionament suau que destil·la en qualsevol règim i la geniüda  empenta que obtenim, quan empentes amb contundència el peu dret.

 

Arrenca sempre amb gas i es mou amb gas mentre en quedi al dipòsit. Només fa servir la gasolina per posar-se en marxa si acabem de repostar (per equilibrar pressions i establir la puresa del combustible) o  si la temperatura ambient se sitúa per sota dels 11ºC. Quan s’esgota el GNC canvia automàticament a gasolina. El traspàs és imperceptible i involuntari. L’auto s’ocupa de tramitar-lo sense que el conductor ho adverteixi ni pugui fer res per evitar-ho. Sense olors, ni fresses. I només a canvi de prescindir de la roda de recanvi. En comptes de la galeta preceptiva, el familiar dels alemanys porta un dipòsit de quatre cilindres on hi reposen a 200 bar i els15ºC, 19 quilos de gas natural que pot emmagatzemar. Declara 415 litres de capacitat al maleter, davant els 505 litres d’un A4 Avant estàndard però no ens ha semblat que això comprometi ni l’habitabilitat del darrera ni la qualitat de rodadura del conjunt. Per dins, sabrem que som a l’interior d’un g-tron si ens fixem en l’indicador verd que, específicament, adverteix del volum que tenim a la reserva o ens dediquem a mesurar el 1 centímetre que perdem en alçada al compartiment de càrrega. Per la resta és com un dels molts altres familiars que Audi te en nòmina.  L’electrònica s’ocupa de reduir l’alta pressió en què es guarda el gas natural comprimit i d’aconseguir les bones xifres que el fabricant anuncia. Amb la transmissió descrita i l’ajut de pneumàtics amb poc fregament, les emissions combinades de CO2 poden mantenir-se per sota dels 109 g/km en mode GNC i de 126 g/km en mode gasolina.

 

L’A4 Avant G-tron amb acabat S resulta uns 600 € més barat que el seu germà de gamma amb la mateixa carrosseria però motor TDI 190 CV i uns 2.500 € més car que un TDI de potència equiparable. L’únic TFSI de gasolina proper és manual. Anuncia 20 CV menys però resulta quasi 7000 € més assequible.

 

 

A favor

*Genera el nivell de carboni més baix de tots els hidrocarburs.

*Conserva l’estampa prestigiosa de la gamma

*Disposa de l’etiqueta ECO

 

En contra

*Escassa infraestructura pel repostatge

*Dispara els consums quan funciona amb gasolina

*Declara quasi 100 litres menys de capacitat al maleter

 

FITXA TÈCNICA:

Motor: Gasolina o GNC, 1.984 cc. 4 cilindres en línia, turbo, 170 CV

Vel. màxima:  221 km/h

Accel. 0 a 100 Km/h : 8,4 s

Frens: Disc vent. Discs

Consum mitjà: 5,5 l

Pes en ordre de marxa: 1 .595 kg

Maleter: 415 litres

Preu base: 45.540 €



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa