Els derbis entre RCD Espanyol i Futbol Club Barcelona acostumen a ser calents, però el d’aquest dissabte es presenta, sense cap mena de dubte, com el que més de la història recent. El motiu: el retorn de Joan Garcia a l’RCDE Stadium després de la seva marxa a l’etern rival el passat estiu. El darrer capítol d’una guerra que s’arrossega des de fa anys i que ha acabat de tensar, encara més, les relacions entre ambdós clubs.
La cronologia de la mala relació entre Espanyol i Barça: la ‘traïció’ de Joan Garcia, l’últim episodi d’un conflicte que ve de lluny
Un dels derbis més polèmics que es recorden és el de setembre del 2008. Disputat a Montjuïc, per aquell moment casa de l’Espanyol, el partit es va haver d’aturar 10 minuts i va estar a punt de suspendre’s perquè els Boixos Nois, grup ultra del Futbol Club Barcelona, presents a l’Estadi Olímpic van llençar fins a vuit bengales als aficionats blanc-i-blaus, provocant el caos i el terror a les graderies. La tensió va ser tal que va arribar fins a la llotja, on Joan Laporta li va recriminar a la directiva de l’Espanyol haver permès l’entrada dels radicals a l’estadi. Aquest episodi va marcar un abans i un després en la història dels derbis de Barcelona, que, des d’aleshores, es juguen sense presència d’aficionats rivals.
El derbi Espanyol-Barça 27/09/2008 jugat a Montjuïc va ser el darrer amb afició rival. El llançament de bengales per part dels Boixos Nois va provocar que l’Espanyol no volgués vendre més entrades als aficionats blaugranes al seu estadi, i llavors el Barça va fer el mateix. https://t.co/gXxYNurl9r pic.twitter.com/8FG1EyPXAG
— Cat_grada (@CatGrada) November 5, 2024
Les aigües es van apaivagar dos anys més tard gràcies a Andrés Iniesta, qui va tenir un gest preciós amb Dani Jarque, etern capità de l’Espanyol que va morir el 8 d’agost de 2009 a causa d’una aturada cardíaca, durant la final del Mundial de 2010. Després de marcar el gol que va proclamar a Espanya campiona del món per primera i única vegada a la història, Iniesta es va aixecar la samarreta per ensenyar una que portava escrit: ‘Dani Jarque, sempre amb nosaltres’. Un sentit homenatge que l’afició perica li ha agraït i li agrairà sempre.

No obstant això, els derbis entre Espanyol i Barça no han estat mai tranquils. I és que si Iniesta era el culer més estimat pels pericos, Gerard Piqué era el més odiat i amb diferència. El central del Barça, acusat de revivar el foc amb declaracions i missatges a través de les xarxes socials, ha estat víctima d’insults, càntics ofensius i inclús pancartes contra ell i la seva família sempre que ha visitat l’RCDE Stadium. L’eterna guerra entre Piqué i l’Espanyol va viure un dels seus punts més àlgids el 2018, en un derbi en què el defensa català va manar a callar a l’afició blanc-i-blava després de marcar.

Les males relacions entre els clubs s’han tornat a intensificar en els darrers anys. El destí ha volgut que les dues últimes lligues del Barça (2022/23 i 2024/25) se certifiquessin amb una victòria en territori perico. Per una banda, el 14 de maig de 2023, el conjunt blaugrana, dirigit aleshores per Xavi Hernández, es va proclamar campió després de guanyar 2-4 contra un Espanyol que ja era equip de Segona Divisió. Els culers van voler celebrar el títol sobre el terreny de joc de l’RCDE Stadium, però una invasió de més de 300 aficionats blanc-i-blaus els va obligar a dirigir-se ràpidament a vestidors.
This is mad. An absolute disgrace. Espanyol fans invading the pitch trying to assault Barça players & staff celebrating their league title. Footage is shocking.@TheAthleticFC pic.twitter.com/1B3THBlq0B
— Pol Ballús (@polballus) May 14, 2023
Per altra banda, la història es va repetir la temporada passada, però Hansi Flick es va ocupar personalment que la celebració del títol no fos de cara el públic i va enviar els seus jugadors cap a vestidors només acabar el partit i evitar així possibles problemes.
Finalment, la ‘traïció’ de Joan Garcia a l’Espanyol ha estat el darrer episodi d’un conflicte que ve de lluny. El porter de Sallent era considerat tot un heroi a Cornellà, però el passat estiu va decidir travessar la línia vermella i fitxar per l’etern rival. Aquest dissabte, Joan Garcia es retrobarà amb la seva ex afició, la qual fa mesos que espera que arribi aquest dia.

L’Espanyol, conscient de la crispació que hi ha entre la seva afició, ha instal·lat xarxes als fons de les porteries per prevenir que es puguin produir diferents aldarulls, com el llançament d’objectes. En qualsevol cas, l’ambient a l’RCDE Stadium promet ser molt hostil en una nova edició del derbi Espanyol-Barça, la més calenta de la història recent.



