Esport i banca, una relació forta des de fa molts anys

Les entitats bancàries són molt presents en el patrocini de clubs i lligues esportives

Des que el món de l’esport es va convertir en fenomen de masses, van ser moltes les empreses, negocis i firmes que van trobar una oportunitat de mercat en la inversió i el patrocini d’equips i lligues. Des d’aleshores, alguns sectors hi han estat més presents que altres i aquests han estat, normalment, les asseguradores, les cases d’apostes, les aerolínies, les caixes i els bancs. Malgrat que en els darrers anys hi ha hagut canvis substancials al món de la banca i moltes caixes més petites o d’abast local o regional han desaparegut, aquest sector no ha desaparegut, ni de bon tros, de l’àmbit esportiu.

L’esport rei

Sense anar més lluny, la competició més seguida a Catalunya, la Lliga de Futbol Professional masculí (LFP), va associar el seu nom per primera vegada la temporada 2008-2009 a un banc, el Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA). Posteriorment, el curs 2016-2017, el control d’aquest torneig va passar a mans del Santander, anomenant-se actualment la LFP Lliga Santander. A més a més, la segona divisió porta el nom de Lliga 123, també per petició d’aquest banc i abans, quan hi era el BBVA, es deia Lliga Adelante. El banc basc pagava 26 milions d’euros per temporada, mentre que el càntabre inverteix 20 milions, convertint-se així en una de les fonts d’ingressos principals de la competició dirigida per Javier Tebas, més enllà dels drets televisius.

Però la Lliga no és una excepció. Algunes de les principals competicions de futbol mundial també han fet convenis pels drets de naming a bancs, com per exemple la Premier League. Un dels tornejos més prestigiosos de la història del futbol es va anomenar, entre 2007 i 2016, Barclays Premier League. El BBVA, pioner en la compra dels noms de les lligues de futbol, també va comprar el 2000 els drets de la Lliga MX, és a dir, la Lliga mexicana, que fins ara fa dos anys s’anomenava Lliga Bancomer.

Més enllà del futbol

Si bé al patrocini de les samarretes del futbol no hi han estat mai gaire presents els bancs, és molt diferent el que passa al bàsquet. Malgrat que sigui el segon esport més seguit a l’estat, la seva presència mediàtica i social és a anys llum de la del futbol i això fa que a alguns clubs els surti molt a compte associar el seu nom a alguna empresa o negoci. En aquest sentit, molts equips de la Lliga Endesa (ACB) tenen un cognom pagat per alguna firma i els bancs hi tenen molt a dir en aquest sentit.

Actualment hi ha dos clubs que tenen el seu nom vinculat a una entitat bancària, l’Unicaja de Màlaga i el Morabanc Andorra. El primer cas és el gran exemple de la importància del patrocini d’un banc en un equip esportiu, ja que en el món del bàsquet no hi ha ningú que conegui aquest club com “el Màlaga”, sinó que per a tots és “l’Unicaja”. En altres èpoques, el Baskonia, que durant molts anys es va conèixer com a “TAU” per l’empresa de ceràmiques, també es va anomenar Laboral Kutxa.

Un altre cas molt famós d’un esportista d’elit i reconegut a nivell mundial que durant uns anys va vincular la seva imatge a un banc és el de Fernando Alonso. Quan el pilot asturià va fitxar per Ferrari, el Banc Santander hi va veure una oportunitat de negoci per aprofitar el color vermell de l’escuderia i el color vermell corporatiu de la seva entitat i vincular els dos conceptes. D’aquesta manera, entre el 2010 i el 2014, anys en els quals Alonso va córrer amb Ferrari, va ser impossible deslligar la seva imatge com a esportista de la del Banc Santander.

Els esportistes també han estat un reclam important per patrocinar diverses empreses i alguns d’ells s’han convertit en la imatge gairebé corporativa d’alguns bancs. Destaca per sobre de tots el cas de Cristiano Ronaldo, que durant molts anys va ser la cara del Banc Espirito Santo portuguès, de la mateixa manera que Xavi Hernàndez s’ha convertit en imatge del QNB, el banc principal de Qatar. Andrés Iniesta i Iker Casillas van participar d’actes solidaris del BBVA mentre la Lliga va portar aquest nom, i Rafa Nadal i Pep Guardiola, per exemple, han estat protagonistes de les converses de Banc Sabadell.

Alguns equips que s’han manifestat a favor de la independència de Catalunya i que s’han mostrat obertament catalanistes poden haver tingut problemes per poder trobar un patrocinador ideal des del món de la banca. Amb la forta incidència de l’Estat en els bancs i caixes, aquest factor pot haver dinamitat acords i interessos en aquest sentit. Tanmateix, amb el naixement d’un banc com l’11Onze, fora del control estatal, clubs com el CE Bisbal Bàsquet, que llueix una estelada a la seva equipació, o el Llagostera de futbol, que sempre s’ha manifestat a favor del dret a decidir i de la llibertat del poble de Catalunya, poden trobar-hi un soci ideal.

Si t’ha agradat aquest article, també t’agradarà:
https://comunitat.11onze.cat/news/patrocini-esportiu-a-carrec-de-la-banca-una-relacio-win-win-on-tothom-guanya/

Nou comentari