Un acord de patrocini entre la República Democràtica del Congo i el Futbol Club Barcelona ha desencadenat una forta controvèrsia al país africà. El govern congolès hauria pactat invertir 40 milions d’euros durant quatre temporades perquè el Barça llueixi el lema “Congo, Coeur de l’Afrique” a la samarreta d’entrenament, amb l’objectiu de promocionar el país com a destinació turística. Tanmateix, múltiples veus de la societat civil consideren aquest acord una prioritat equivocada, tenint en compte les mancances en infraestructures, sanitat i educació que pateix la població.
La societat congolesa demana que no s’inverteixin diners en el Barça
Diverses organitzacions socials han liderat protestes exigint la cancel·lació del contracte. Defensen que el Congo el que necessita són infraestructures com carreteres, escoles i hospitals, així com llocs de feina, en comptes de logos a samarretes d’equips de futbol europeus. En les manifestacions, com la celebrada a Kinshasa el 17 de juliol, hi va haver repressió policial, amb diversos ferits. Els activistes critiquen la manca de transparència del govern i el “malbaratament” dels recursos públics i es queixen que els serveis bàsics al país estan col·lapsats i que el futbol local gairebé no rep finançament.
🇨🇩When are african leaders going to get their priorities right and straight.
— Sahel Revolutionary Soldier (@cecild84) July 18, 2025
Whilst Congolese are suffering from genocide, starvation and deaths in the million, their government is paying $46 million to Barcelona. pic.twitter.com/evShECnCX7
El cas ha reobert el debat sobre les prioritats de països empobrits que intenten seguir estratègies de màrqueting, com la del veí Ruanda, que ja col·labora amb clubs com l’Arsenal o el París Saint-Germain. Molts congolesos no veuen viable atraure turistes mentre les infraestructures siguin deficients i la inseguretat, especialment a l’est del país, sigui alarmant. Es tem que el govern pugui utilitzar una eventual classificació de la selecció congolesa per al Mundial com a eina de propaganda, tot i que el país no disposa d’un sistema esportiu funcional ni mitjans per acollir visitants. La societat civil anuncia noves protestes i fa una crida als clubs europeus perquè rebutgin el patrocini. Reclamen que aquests diners s’utilitzin per millorar la qualitat de vida de la població.