El Futbol Club Barcelona ha anunciat un nou acord de patrocini amb el govern de la República Democràtica del Congo (RDC) que ha despertat una forta polèmica al país africà. Segons informa el club a través d’un comunicat, els equips professionals de l’entitat blaugrana lluiran el lema “R.D. Congo – Coeur d’Afrique” a la part posterior de les seves samarretes d’entrenament durant les pròximes quatre temporades. L’acord també inclou la creació de la “Casa de la RDC” al futur Espai Barça, una exposició immersiva per promoure la cultura i l’esport del país africà. Des de la societat civil del Congo es critica que el govern inverteixi tants diners -uns 40 milions d’euros– en patrocinar-se i atraure el turisme, quan el país té mancances greus en sanitat, educació i infraestructures.

L’aliança, que el Barça defineix com a “estratègica” per fomentar el desenvolupament esportiu i cultural al Congo, preveu programes formatius per a joves a través de les Barça Academies, així com itineraris per a entrenadors impulsats pel Barça Innovation Hub. L’objectiu, segons el club, és “transmetre els valors del Barça” i contribuir a l’apoderament esportiu de la regió. No obstant això, aquesta col·laboració ha generat crítiques des de la societat civil congolesa, que qüestiona que el govern destini grans quantitats de diners a un patrocini esportiu mentre el país pateix deficiències greus.
Manifestacions al Congo en contra d’aquest acord amb el Barça
Diverses organitzacions locals han denunciat que la inversió en aquest tipus d’acords contrasta amb la manca de recursos per a necessitats essencials de la població. De fet, hi ha arribat a haver manifestacions al Congo en contra d’aquest acord, les quals han estat reprimides amb violència policial. Aquest debat s’ha traslladat també a les xarxes socials, on molts usuaris han criticat que l’acord prioritzi la imatge internacional del país en lloc de les urgències internes. Malgrat la polèmica, el Barça defensa que la iniciativa “enforteix els vincles amb una nació amb gran potencial cultural i esportiu” i que contribuirà a projectar una “imatge positiva del Congo al món”.


